Az írással kezdődött. Tizennégy éves korom óta írok. Vagy még régebb óta,
nem is tudom. Történeteket mesélni hosszan, színesen, és izgalmasan, ez valami,
amire nem tudtam ráunni. Aztán az egyetem alatt belevágtunk Vikivel egy közös
regénybe és elszabadult a fantasy-vonat. Olyanok lettünk, mint a megszállott
rpg-játékosok, minden szabad percünkben a történetünket szövögettük, gondosan
titkolva persze a lakótársak elől, és közben észrevétlenül kialakult egy
sajátos munkamódszer. Beleképzeltük magunkat a szereplőink bőrébe, és
elkezdtünk improvizálni: kitaláltuk hogyan mozog, hogyan beszél, hogyan
gondolkodik az adott szereplő, mi motiválja, mi tartja vissza, és legfőképpen,
hogy hogyan reagál a többi karakterre.
A történet először természetesen hatalmasra dagadt, majd apránként újra
belátható méreteket kezdett ölteni, de ehhez persze kemény tizedelést kellett végeznünk
a történetszálak és szereplők között. Könnyes szemmel búcsúztunk el egy sor
szeretetreméltó alaktól, kegyetlenül kigyomláltuk a szükségtelen szituációkat,
meg a történetvezetési kurflikat, és minden felesleget bedobáltunk a „jó lesz
még valamire” feliratú nagy mentális emésztőgödörbe.
Évekre megfeledkeztünk róluk, aztán valamikor 2017-18 táján úgy döntöttem,
hogy betolatok a nagy szippantós kocsival, és előveszem a méltatlanul
félbehagyott történet-torzókat. Újragondolom őket. Hagyjuk most a kitalált
univerzumot, elhelyezem az egész társaságot a valós történelem megfelelő
pontjain. Novellafüzérben kezdtem gondolkodni. Persze nem hagyom el teljesen a
fantasy „talaját”, egy kis mágia nélkül az utcára se lépek ki, de induljunk
most ki valós történelmi korokból és helyszínekből. Írni kezdtem. Aztán
elpanaszoltam Vikinek, hogy sehogyan sem találom a megfelelő stílust. „Ez
annyira képszerű, annyira képregényre kívánkozna!”
Aztán nyomban visszakoztam, mert ki nem állhattam a szövegbuborékok buta
közhelyeit, a képregények egész eltúlzott formanyelvét, és egyáltalán a magas
irodalom és a képzőművészet felé tett zarándoklatomat teljes mértékben seggbe
tetoválta volna egy ilyen projekt.
Nem tudok képregényt rajzolni, vetettem be végső érvként. Ez egy teljesen
új terület, kezdhetem a tanulást az elejéről, kizárt, hogy belevágjak egy ilyen
lélegzetvételű munkába. Nyilván nem ez történt.
Most már tudom, hogy képregény rajzolónak lenni olyan, mintha az ember egy
személyben lenne képzőművész, dramaturg, forgatókönyv író, operatőr, vágó,
grafikus, karikaturista, művészkönyv-alkotó, jelmez és díszlettervező, hogy
csak néhány dolgot említsek. És persze legyen a kisujjában az anatómia, a
térábrázolás, és a választott anyag és technika beható ismerete. Mint a legtöbb
alkotótevékenységben, a képregény rajzolásban is a megfelelő arány eltalálása a
legfontosabb. Az anatómiai jártasság csillogtatása nem mehet a mozgásábrázolás rovására,
hiszen a dinamizmus gyakran fontosabb eleme egy mozgalmas jelenetnek, az
elrajzolások itt megbocsáthatóbbak, sőt nem egyszer ezek adják a képek
frissességét. Mindezek ellenére nem megengedhetők a vizuális „blöffök”, amikor
a rajzoló úgy próbálja meg elterelni a figyelmet saját felkészületlenségéről
(mondjuk fogalma sincs, hogyan gyűrődik egy pulóver egy guggoló alakon) hogy
csak húz néhány artisztikus vonalat, amelyek az adott formát hivatottak
jelezni. Természetesen a munkám tele van ilyen blöffökkel, nyilván ezért ágálok
ilyen bátran ellenük. Egy képzőművészeti diplomával a fiókomban olyan
szembesülni az ilyen alapvető hiányosságokkal, mintha egy orvos nem ismerné
mondjuk a belső szervek elhelyezkedését. Arcpirító, mit mondjak, de meg kell
tanulni.
Elszántuk magunkat. A projekt kikönyökölte magának a létjogosultságot, mit
volt mit tenni, rajzolni kellett. Viki pedig írta a szövegkönyvet. Elhagytuk a
szövegbuborékokat, Viki jellegzetes beszédstílust kölcsönzött a szereplőknek.
Összeraktuk a szinopszist, kilenc kötetre rúgott, sok szereplővel, hosszú
játékidővel, szövevényes motivációkkal és csalafinta krimi-szálakkal. No meg
persze sok-sok jól megindokolt mágiával. „Hogyan foglalnád össze a történet
mondanivalóját?” Kérdezi egy ismerős. „Mindent az ember saját maga teremt. A
szörnyeket is. És a saját szörnyeiért mindenkinek vállalnia kell a
felelősséget.” Ezt válaszolom, és közben Coelhónak érzem magam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése